Opowiedz mi o Gen Z: Profilowanie polityczne sekcji komentarzy w mediach społecznościowych
PDF (English)

Słowa kluczowe

socjolingwistyka
Pokolenie Z
wojny generacyjne
język polityczny
lingwistyka kontrastywna

Jak cytować

Seweryn, J. (2024). Opowiedz mi o Gen Z: Profilowanie polityczne sekcji komentarzy w mediach społecznościowych. Polonica , 44 (1), 73–89. https://doi.org/10.17651/POLON.44.5

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest opisanie obrazu Pokolenia Z, jaki tworzą użytkownicy Facebooka komentujący treści polskich i brytyjskich mediów o profilach liberalnych i konserwatywnych. Wyniki pokazują, że komentujący nie mają do końca ustrukturyzowanego pojęcia Pokolenia Z. Ogólnie wyrażają oni swoje opinie jako neutralne, jakkolwiek z pewną tendencją negatywną. Krytyka Pokolenia Z jest najczęstszą kategorią pośród wszystkich sekcji komentarzy, a argumentowana jest domniemaną głupotą, naiwnością, brakiem szacunku, etyki pracy, lenistwem,  uprzywilejowaniem i samolubnością Pokolenia Z. Z drugiej strony pojawiają się słowa pochwały, podkreślające odwagę, chęć udzielania pomocy, koncentrację na zdrowiu psychicznym oraz bezpośredniość. Sekcje komentarzy w mediach liberalnych częściej bezpośrednio wyrażają stanowisko pro-Pokolenie Z oraz charakteryzują się większą liczbą pozytywnych kategorii  komentarzy, podczas gdy komentujący w mediach konserwatywnych częściej otwarcie wyrażają swoje stanowisko anty.

https://doi.org/10.17651/POLON.44.5
PDF (English)

Bibliografia

Akmal, S., Ulfah, N., & Fitria, N. (2022). Here comes the Acehnese Gen-Z! Language and Identity in Social Media Communication. In: N. M. Ismail, A. H. Ummah, & R. H. Chaniago (Eds)., Communication Today Vol. 1. (pp . 23–44) . N Banda Aceh: Siyah Kuala University Press.

Anderson, A. A., & Huntington, H. E. (2017). Social Media, Science, and Attack Discourse: How Twitter Discussions of Climate Change Use Sarcasm and Incivility. Science Communication , 39(5), 598–620.

Bartmiński, J. (2012). Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. London/Oakville: Equinox.

Blommaert, J., & Bulcaen, C. (2000). Critical Discourse Analysis. Annual Review of Anthropology , 29, 447–466.

Carvalho, A. (2008). Media(ted) Discourse and Society. Journalism Studies, 9(2), 161–177.

Chillakuri, B. (2020a). Fueling performance of millennials and generation Z. Strategic HR Review, 19(1), 41–43.

Chillakuri, B. (2020b). Understanding Generation Z expectations for effective onboarding. Journal of Organizational Change Management COVID-19 pandemic”. International Journal of Management Science and Information Technology , 1(1), 30–34.

Duffy, B. (2021). Is There a Generational Culture War? Political Insight , 12(4), 12–15.

Eldridge, A. (2024 ). Gen Z | Years, Age Range, Meaning, & Characteristics. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/Generation-Z (accessed: 10.03.2024).

Freese, J. H.(transl.). (1926). Aristotle in 23 Volumes, Vol. 22 Aristotle. Cambridge and London: Harvard University Press. http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=urn:cts:greekLit:tlg0086.tlg038.perseus-eng1:2.12 (accessed: 10.04.2024).

Gamson, W. A., & Modigliani, A. (1989). Media discourse and public opinion on nuclear power: A constructionist approach. American Journal of Sociology , 95(1), 1–37.

Gen Z noun – Definition, pictures, pronunciation and usage notes | Oxford Advanced Learner’s Dictionary at OxfordLearnersDictionaries.com. (n.d.). https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/gen-z (accessed: 10.03.2024).

Generation Z. (2024). In: Merriam-Webster Dictionary. https://www.merriam-webster.com/dictionary/Generation%20Z (accessed: 10.03.2024).

Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay of the Organization of Experience. New York, NY: Harper and Row.

Google Trends (n.d.). Generation Z, Gen Z . https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&q=Gen%20Z,Generation%20Z&hl=en (accessed: 10.04.2024).

IMM – Instytut Monitorowania Mediów. Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku. https://www.imm.com.pl/rzeczpospolita-najbardziej-opiniotworczym-tytulem-mediowym-2023-roku/ (accessed: 15.03.2024).

Jeresano, E. M., & Carretero, M. D. (2022). Digital Culture and Social Media Slang of Gen Z. United International Journal for Research & Technology, 3(4), 11– 25.

Johnston, H. (1995). A Methodology for Frame Analysis: From Discourse to Cognitive Schemata. In: H. Johnston & B. Klandermans (Eds)., Social Movements and Culture: Social Movements, Protest, and Contention, Vol. 4. (pp. 217–248) Minneapolis: University of Minnesota Press.

KhosraviNik, M. (2022). Digital Meaning-Making Across Content and Practice in Social Media Critical Discourse Studies. Critical Discourse Studies, 19(2), 119–123.

Kieraś, W., & Woliński, M. (2017). Morfeusz 2 – analizator i generator fleksyjny dla języka polskiego. Język Polski, 97(1), 75–83.

Kingstone, H. (2021). Generational Identities: Historical and Literary Perspectives. Social and Personality Psychology Compass, 15(10) . (E12641).

Kumari, D., Sunitha, D., & Hemalatha, V. (2020). Paradigm Shift in English Language Teaching Using ICT To Gen Z Learners. PalArch’s Journal of Archeology of Egypt , 17(6), 7384–7389.

Lewandowska-Tomaszczyk, B. (2017a). Conflict Radicalization and Emotions in English and Polish Online Discourses on Immigration and Refugees. In: S. Croucher, B. Lewandowska-Tomaszczyk, & P. A. Wilson (Eds.), Conflict, Mediated Message and Group Dynamics: Intersections of Communication, (pp. 1–24). Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.

Lewandowska-Tomaszczyk, B. (2017b). Incivility and Confrontation in Online Conflict Discourses. Lodz Papers in Pragmatics, 13(2), 347–367.

Lim, Y. J., & Lemanski, J. (2020). A Generational War Is Launched with The Birth of Ok Boomer in The Digital Age. The Journal of Society and Media , 4(1), 1–15.

Mahapatra, G. P., Naureen, B., & Gupta, P. (2022). Gen Z: An Emerging Phenomenon. NHRD Network Journal (SAGE), 15(2): 246–256.

Maqbool, S., Ismail, S. A. M., & Maqbool, S. (2020). Language Learning Strategies for Gen Z ESL Learners as Digital Natives. Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3439–3448.

Mărginean, A. E. (2021). Gen Z Perceptions and Expectations upon Entering the Workforce Sciendo European Review of Applied Sociology , 14(22), 20–30.

Newman, N. (2023 ). Overview and Key Findings of the 2023 Digital News Report. Reuters Institute & University of Oxford. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023/dnr-executive--summary (accessed: 17.06.2023).

Oblinger, D., & Oblinger, J. (Eds.). (2005). Educating the Net Generation. Washington, D.C.: EDUCAUSE.

Putri, A., & Amran, A. (2021). Employees’ Work-Life Balance Reviewed From Work From Home Aspect During COVID-19 Pandemic. International Journal of Management Science and Information Technology, 1(1), 30–34.

Raslie, H., & Ting, S. H. (2021). Gen Y and Gen Z Communication Style. Studies of Applied Economics, 39(1), 1–18.

Reeves, T. C., & Oh, E. (2008). Generational Differences. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. In: D. Jonassen, M. J. Spector, M. Driscoll, M. D. Merrill, J. van Merrienboer, & M. P. Driscoll (Eds.) (pp. 295–303). London: Routledge.

Reinhold, M. (1970). The Generation Gap in Antiquity. Proceedings of the American Philosophical Society, 114(5), 347–365.

Sedanza, M. A., Correos, C. T. C., Sebial, M. U., Villar, S. P., Combista L. I., & Samson, G. A. (2023). Teacher Beliefs and Practices in English Language Teaching: A Gen Z Perspective. International Journal of Research Publications , 126(1), 186–200.

Sun, Q., Wojcieszak, M., & Davidson, S. (2021). Over-Time Trends in Incivility on Social Media: Evidence From Political, Non-Political, and Mixed Sub-Reddits Over Eleven Years. Frontiers Polital Science. 3:741605. DOI: https://doi.org/10.3389/fpos.2021.741605.

Touri, M., & Koteyko, N. (2015). Using Corpus Linguistic Software in the Extraction of News Frames: Towards a Dynamic Process of Frame Analysis in Journalistic Texts. International Journal of Social Research Methodology , 18(6), 601–616.

Törőcsik, M., Kehl, D., & Szűcs, K. (2014). How Generations Think: Research on Generation Z. Acta Universitatis Sapientiae, (Communication), 1, 23–45.

Urban Dictionary: Generation Z. (n.d.). In: Urban Dictionary. https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Generation%20Z (accessed: 10.03.2024).

Warren, K. (2024 ). Generation Z (Gen Z): definition, birth years, and demographics. Investopedia. https://www.investopedia.com/generation-z-gen-z-definition-5218554 (accessed: 17.01.2024).

Wikipedia contributors. (2024 ). Generation Z. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Z

Współtwórcy projektów Fundacji Wikimedia. (2016 ). Pokolenie Z. https://pl.wikipedia.org/wiki/Pokolenie_Z (accessed: 14.11.2016).

Primary sources

Błaszczak, A. (2023, November 5). Pokolenie Z schodzi na ziemię. Zmienia priorytety na rynku pracy. Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/rynek-pracy/art39362881-pokolenie-z-schodzi-na-ziemie-zmienia-priorytety-na-rynku-pracy

Hinsliff, G. (2024, February 10). Meet generation stay-at-home: «You don’t need to pay to go clubbing:

you can sit at home and watch it on your phone». The Guardian. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2024/feb/10/meet-generation-stay-at-home-dont-pay-to-go-clubbing-watch-it-at-home-on-your-phone

Jaroch, K. (2023, September 17). « Jest tysiąc powodów, żeby nie mieć dzieci». Młodzi z pokolenia Zet o rodzicielstwie. Gazeta Wyborcza. https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,30182813,moi-rodzice-nigdy-nie-beda-gotowi-na-dziecko-Gen Z-o-macie-tacie-rzynstwie.html

Korcz, M. (2023, November 9). Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy. «Umieją lepiej zrozumieć globalne problemy». Gazeta Wyborcza Biznes. https://wyborcza.biz/biznes/7,159911,30355571,pokolenie-platkow-sniegu-na-rynku-pracy-umieja-lepiej-zrozumiec.html

Kuffel, Z. (2023, July 22). Razem, ale nie w związku. Situationship to nowy model relacji Zetek. Wysokie obcasy. Gazeta Wyborcza. https://www.wysokieobcasy.pl/zyclepiej/7,181615,29981320,razem-ale-nie-w-zwiazku-situationship-to-nowy-model-relacji.html

Popko, I. (2024, February 2). Wypalona generacja Z: dwudziestolatkowie są zmęczeni i chcą zmienić pracę. Rzeczpospolita. https://sukces.rp.pl/spoleczenstwo/art39773561-wypalona-generacja-z-dwudziestolatkowie-sa-zmeczeni-i-chca-zmienic-prace

Steafel, E. (2024, January 7). Why «really annoying» Gen Z’s lack of work ethic riles the rest of us. The Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/columnists/2024/01/07/annoying-work-ethic-generation-z/#comment

Williams, Z. (2022, November 22). In the war between snowflakes and boomers, I’m with the kids. If only it wasn’t so easy to laugh at them … The Guardian. https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/nov/22/in-the-war-between-snowflakes-and-boomers-im-with-the-kids-if-only-it-wasnt-so-easy-to-laugh-at-them-

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Julia Seweryn

Downloads

Download data is not yet available.