Abstrakt
Istnieje wiele prac językoznawczych poświęconych temu, jak autorzy anglojęzycznych tekstów naukowych, zwłaszcza artykułów, odwołują się do literatury przedmiotu. Zainteresowanie badawcze językowymi cechami odsyłaczy do literatury naukowej w tekstach polskich jest natomiast bardzo ograniczone. Przedmiotem niniejszej pracy są odwołania do dotychczasowej literatury w artykułach naukowych publikowanych w języku polskim w ramach pięciu dyscyplin zaliczanych do tzw. nauk miękkich (ang. soft sciences), a mianowicie: psychologii, filozofii, ekonomii, językoznawstwa oraz literaturoznawstwa. Analiza obejmuje zarówno formalne, jak i semantyczne aspekty odwołań do literatury w korpusie 50 tekstów pochodzących z 10 czasopism naukowych i ukazuje istotne zróżnicowanie między badanymi dyscyplinami, zaś wyniki w dużej mierze pokrywają się z ustaleniami dokonanymi w tym zakresie dla artykułów anglojęzycznych. Wyniki wskazują na istnienie odmiennych konwencji dyskursywnych stosowanych w celu przekazywania wiedzy naukowej i budowania wiarygodności akademickiej przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych.
Bibliografia
Alramadan, M. M. (2023). Citation behavior, audience awareness, and identity construction in Arabic and EFL research. Heliyon , 9(2). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13125.
Burada, M. (2012). The use of citations in Ph.D. thesis in Romanian: An overview. In: E. Buja, & S. Măda (Eds.), Structure, use, and meaning (pp. 221–233). Cluj-Napoca: Casa Cărții de Știinţă.
Charles, M. (2006). The Construction of Stance in Reporting Clauses: A Cross-disciplinary Study of Theses. Applied Linguistics, 27(3), 492–518.
Clugston, M. (2008). An analysis of citation forms in health science journals. Journal of Academic Language & Learning, 2(1), A11–A22.
Davis, M. (2013). The development of source use by international postgraduate students. Journal of English for Academic Purposes, 12(2), 125–135.
Dontcheva-Navratilova, O. (2018). A contrastive (English, Czech English, Czech) study of rhetorical functions of citations in Linguistics research articles. In: P. Mur-Dueñas, & J. Šinkūnienė (Eds.), Intercultural perspectives on research writing (pp. 15–37). Amsterdam: John Benjamins.
Halloran, M. S. (1984). The Birth of Molecular Biology: An Essay in the Rhetorical Criticism of Scientific Discourse. Rhetoric Review , 3, 70–83.
Hyland, K. (1998). Hedging in Scientific Research Articles. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing.
Hyland, K. (1999a). Academic Attribution: Citation and the Construction of Disciplinary Knowledge. Applied Linguistics , 20(3), 341–367.
Hyland, K. (1999b). Disciplinary discourses: writer stance in research articles. In: C. N. Candlin, & K. Hyland (Eds.), Writing: Texts, Processes and Practices (pp. 99–121). London: Routledge.
Hyland, K. (2007). Different Strokes for Different Folks: Disciplinary Variation in Academic Writing. In: K. Fløttum, (Ed.), Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse (pp. 89–108). Newcastle: Cambridge Scholars Press.
Hyland, K. (2009). Writing in the disciplines: Research evidence for specificity. Taiwan International ESP Journal , 1(1), 5–22.
Hyland, K. (2011). Academic discourse. In: Hyland & Paltridge (Eds.), The Continuum Companion to Discourse Analysis (pp. 171–184). London/New York: Continuum.
Hyland, K., & Jiang, F. (2019 [2017]). Points of Reference: Changing Patterns of Academic Citation. Applied Linguistics, 40(1), 64–85. https://doi.org/10.1093/applin/amx012.
Hryniuk, K. (2016), The Use of Citations in Research Articles Written by Polish and English Native-Speaker Writers. In: H. Chodkiewicz, P. Steinbrich, & M. Krzemińska-Adamek (Eds.), Working with Text and Around Text in Foreign Language Environments (pp. 143–157). Heidelberg: Springer . https://doi.org/10.1007/978-3-319-33272-7_9.
Imao, Y. (2024). CasualConc (Version 3.0.8). [Computer Software]. Retrieved from: https://sites.google.com/site/casualconc/ ( accessed: 15.04.2024).
Kamimura, T. (2014). Citation behaviors observed in Japanese EFL students’ argumentative writing. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 18(1), 85–101.
Kapranov, O. (2023). Citation and referencing practices in argumentative essay writing by upper intermediate EFL students. Studia Anglica Resoviensia, 20, 71–87. http://dx.doi.org/10.15584/sar.2023.20.4.
Kowalski, G. (2015). Claim-making and Claim-challenging in English and Polish Linguistic Discourses. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Kwon, M. H, Staples S., & Partridge, R. S. (2018). Source work in the first-year L2 writing classroom: Undergraduate L2 writers’ use of reporting verbs. Journal of English for Academic Purposes , 34, 86–96.
Luzón, M. J. (2015). An Analysis of the Citation Practices of Undergraduate Spanish Students. Journal of Academic Writing , 5(1), 52–64.
Marzec-Stawiarska, M. (2016). Cytowanie dosłowne jako element edukacji akademickiej. Języki Obce w szkole , 3, 23–26.
Matte, M. L., & Stumpf, E. M. (2022). A corpus-based study of reporting verbs in academic Portuguese. Research in Corpus Linguistics, 10(2), 46–69. https://doi.org/10.32714/ricl.10.02.04.
Montgomery, S. L. (1996). The Scientific Voice. New York: The Guilford Press.
Rowley-Jolivet, E., & Carter-Thomas, S. (2014). Citation practices of expert French writers of English: Issues of attribution and stance. In: A. Łyda, & K. Warchał (Eds.), Occupying niches: Interculturality, cross-culturality and aculturality in academic research (pp. 17–34). Switzerland: Springer.
Rui, L., & Wang, S. (2019). How Citation Is Signaled: A Corpus-Based Study on Reporting Verbs in Chinese Academic Papers. In: H. Tao, & H. H.-J. Chen, (Eds.), Chinese for Specific and Professional Purposes, 53–71.
Swales, J. M. (1990). Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge/New York: Cambridge University Press.
Swales, J. M. (2013). Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge/New York: Cambridge University Press.
Tadros, A. (1985). Prediction in text. English Language Research. Birmingham: The University of Birmingham.
Thompson, G. , & Ye, Y. (1991). Evaluation in the Reporting Verbs Used in Academic Papers. Applied Linguistics , 12(4), 365–382.
Thompson, E. (2005). Points of focus and position: Intertextual reference in PhD theses. Journal of English for Academic Purposes, 4(4), 307–323.
Varga, M., & Gradečak-Erdeljić, T. (2018). English and Croatian citation practices in research articles in applied linguistics: a corpus-based study. Kalbotyra, 70, 153–183.
Wiraszka, Ł. (2023). Active verbs with inanimate, text-denoting subjects in Polish and English abstracts of research articles in linguistics. Poznan Studies in Contemporary Linguistics , 59(1), 217–237. https://doi.org/10.1515/psicl-2022-2003.
Żmigrodzki, P. (red.). (2024). Wielki słownik języka polskiego PAN. Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk. http://www.wsjp.pl .

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Instytut Języka Polskiego PAN