Odwołania do literatury przedmiotu w polskich artykułach naukowych: korpusowe studium zróżnicowania między dyscyplinami zaliczanymi do nauk „miękkich”
PDF (English)
ePUB (English)
mobi (English)

Słowa kluczowe

odsyłacze do literatury
czasowniki raportujące
artykuł naukowy
tekst naukowy

Jak cytować

Wiraszka, Łukasz. (2024). Odwołania do literatury przedmiotu w polskich artykułach naukowych: korpusowe studium zróżnicowania między dyscyplinami zaliczanymi do nauk „miękkich”. Polonica , 44 (1), 125–144. https://doi.org/10.17651/POLON.44.8

Abstrakt

Istnieje wiele prac językoznawczych poświęconych temu, jak autorzy anglojęzycznych tekstów naukowych, zwłaszcza artykułów, odwołują się do literatury przedmiotu. Zainteresowanie badawcze językowymi cechami odsyłaczy do literatury naukowej w tekstach polskich jest natomiast  bardzo ograniczone. Przedmiotem niniejszej pracy są odwołania do dotychczasowej literatury w artykułach naukowych publikowanych w języku polskim w ramach pięciu dyscyplin zaliczanych do tzw. nauk miękkich (ang. soft sciences), a  mianowicie: psychologii, filozofii, ekonomii, językoznawstwa oraz literaturoznawstwa. Analiza obejmuje zarówno formalne, jak i semantyczne aspekty odwołań do literatury w korpusie 50  tekstów pochodzących z 10 czasopism naukowych i ukazuje istotne zróżnicowanie między badanymi dyscyplinami, zaś wyniki w dużej mierze pokrywają się z ustaleniami dokonanymi w tym zakresie dla artykułów anglojęzycznych. Wyniki wskazują na istnienie odmiennych konwencji dyskursywnych stosowanych w celu przekazywania wiedzy naukowej i budowania wiarygodności  akademickiej przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych.

https://doi.org/10.17651/POLON.44.8
PDF (English)
ePUB (English)
mobi (English)

Bibliografia

Alramadan, M. M. (2023). Citation behavior, audience awareness, and identity construction in Arabic and EFL research. Heliyon , 9(2). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13125.

Burada, M. (2012). The use of citations in Ph.D. thesis in Romanian: An overview. In: E. Buja, & S. Măda (Eds.), Structure, use, and meaning (pp. 221–233). Cluj-Napoca: Casa Cărții de Știinţă.

Charles, M. (2006). The Construction of Stance in Reporting Clauses: A Cross-disciplinary Study of Theses. Applied Linguistics, 27(3), 492–518.

Clugston, M. (2008). An analysis of citation forms in health science journals. Journal of Academic Language & Learning, 2(1), A11–A22.

Davis, M. (2013). The development of source use by international postgraduate students. Journal of English for Academic Purposes, 12(2), 125–135.

Dontcheva-Navratilova, O. (2018). A contrastive (English, Czech English, Czech) study of rhetorical functions of citations in Linguistics research articles. In: P. Mur-Dueñas, & J. Šinkūnienė (Eds.), Intercultural perspectives on research writing (pp. 15–37). Amsterdam: John Benjamins.

Halloran, M. S. (1984). The Birth of Molecular Biology: An Essay in the Rhetorical Criticism of Scientific Discourse. Rhetoric Review , 3, 70–83.

Hyland, K. (1998). Hedging in Scientific Research Articles. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing.

Hyland, K. (1999a). Academic Attribution: Citation and the Construction of Disciplinary Knowledge. Applied Linguistics , 20(3), 341–367.

Hyland, K. (1999b). Disciplinary discourses: writer stance in research articles. In: C. N. Candlin, & K. Hyland (Eds.), Writing: Texts, Processes and Practices (pp. 99–121). London: Routledge.

Hyland, K. (2007). Different Strokes for Different Folks: Disciplinary Variation in Academic Writing. In: K. Fløttum, (Ed.), Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse (pp. 89–108). Newcastle: Cambridge Scholars Press.

Hyland, K. (2009). Writing in the disciplines: Research evidence for specificity. Taiwan International ESP Journal , 1(1), 5–22.

Hyland, K. (2011). Academic discourse. In: Hyland & Paltridge (Eds.), The Continuum Companion to Discourse Analysis (pp. 171–184). London/New York: Continuum.

Hyland, K., & Jiang, F. (2019 [2017]). Points of Reference: Changing Patterns of Academic Citation. Applied Linguistics, 40(1), 64–85. https://doi.org/10.1093/applin/amx012.

Hryniuk, K. (2016), The Use of Citations in Research Articles Written by Polish and English Native-Speaker Writers. In: H. Chodkiewicz, P. Steinbrich, & M. Krzemińska-Adamek (Eds.), Working with Text and Around Text in Foreign Language Environments (pp. 143–157). Heidelberg: Springer . https://doi.org/10.1007/978-3-319-33272-7_9.

Imao, Y. (2024). CasualConc (Version 3.0.8). [Computer Software]. Retrieved from: https://sites.google.com/site/casualconc/ ( accessed: 15.04.2024).

Kamimura, T. (2014). Citation behaviors observed in Japanese EFL students’ argumentative writing. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 18(1), 85–101.

Kapranov, O. (2023). Citation and referencing practices in argumentative essay writing by upper intermediate EFL students. Studia Anglica Resoviensia, 20, 71–87. http://dx.doi.org/10.15584/sar.2023.20.4.

Kowalski, G. (2015). Claim-making and Claim-challenging in English and Polish Linguistic Discourses. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Kwon, M. H, Staples S., & Partridge, R. S. (2018). Source work in the first-year L2 writing classroom: Undergraduate L2 writers’ use of reporting verbs. Journal of English for Academic Purposes , 34, 86–96.

Luzón, M. J. (2015). An Analysis of the Citation Practices of Undergraduate Spanish Students. Journal of Academic Writing , 5(1), 52–64.

Marzec-Stawiarska, M. (2016). Cytowanie dosłowne jako element edukacji akademickiej. Języki Obce w szkole , 3, 23–26.

Matte, M. L., & Stumpf, E. M. (2022). A corpus-based study of reporting verbs in academic Portuguese. Research in Corpus Linguistics, 10(2), 46–69. https://doi.org/10.32714/ricl.10.02.04.

Montgomery, S. L. (1996). The Scientific Voice. New York: The Guilford Press.

Rowley-Jolivet, E., & Carter-Thomas, S. (2014). Citation practices of expert French writers of English: Issues of attribution and stance. In: A. Łyda, & K. Warchał (Eds.), Occupying niches: Interculturality, cross-culturality and aculturality in academic research (pp. 17–34). Switzerland: Springer.

Rui, L., & Wang, S. (2019). How Citation Is Signaled: A Corpus-Based Study on Reporting Verbs in Chinese Academic Papers. In: H. Tao, & H. H.-J. Chen, (Eds.), Chinese for Specific and Professional Purposes, 53–71.

Swales, J. M. (1990). Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge/New York: Cambridge University Press.

Swales, J. M. (2013). Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge/New York: Cambridge University Press.

Tadros, A. (1985). Prediction in text. English Language Research. Birmingham: The University of Birmingham.

Thompson, G. , & Ye, Y. (1991). Evaluation in the Reporting Verbs Used in Academic Papers. Applied Linguistics , 12(4), 365–382.

Thompson, E. (2005). Points of focus and position: Intertextual reference in PhD theses. Journal of English for Academic Purposes, 4(4), 307–323.

Varga, M., & Gradečak-Erdeljić, T. (2018). English and Croatian citation practices in research articles in applied linguistics: a corpus-based study. Kalbotyra, 70, 153–183.

Wiraszka, Ł. (2023). Active verbs with inanimate, text-denoting subjects in Polish and English abstracts of research articles in linguistics. Poznan Studies in Contemporary Linguistics , 59(1), 217–237. https://doi.org/10.1515/psicl-2022-2003.

Żmigrodzki, P. (red.). (2024). Wielki słownik języka polskiego PAN. Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk. http://www.wsjp.pl .

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Instytut Języka Polskiego PAN

Downloads

Download data is not yet available.